Cel mai important nod feroviar din tara implineste azi 150 de ani!

Estimated read time 5 min read

[ad_1]

MOMENT ISTORIC în inima capitalei! 25 septembrie 1872, ziua în care a fost inaugurată Gara de Nord din București. Cel mai mare nod feroviar din țară împlinește venerabila vârstă de 150 de ani!                                                                                                                                         

Potrivit documentelor vremii, la 25 septembrie 1872, era inaugurată Gara de Nord din București, cea mai mare stație feroviară a României, gară care fusese construită pe un teren care la mijlocul secolului al  XIX-lea se afla la marginea capitalei , teren ce a  fost proprietatea boierului Dinicu Golescu și cumpăra apoi de stat, de la nepoata acestuia, Zoe Racoviță.

Trebuie amintit că Gara de Nord s-a numit inițial Gara Târgoviștei, iar istoria ei a început la data 10 septembrie 1868, când a fost asezată piatra de temelie a clădirii, în prezența  principelui Carol I. Trebuie amintit că Gara de Nord  a fost cea de a doua gară  a Bucureștiului, prima fiind Gara Filaret, deschisă  în  octombrie 1869 cu ocazia inaugurării primei linii de cale ferată din  România, calea ferată București–Giurgiu.

Inițial, Gara de Nord  a fost destinată transportului de călători și mărfuri în zona de nord a orașului, având șapte linii, nefiind concepută pentru a deveni principalul nod feroviar  al României. Însă odată cu trecerea timpului a devenit neîncăpătoare și au fost necesare o serie de modificări, prima în anul 1888 când aceasta gară a fost redenumită „Gara de Nord”.

 În ceea ce privește clădirea gării, ea este o clădire cu parter și etaj ,este în forma literei U, având două corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular ce are două turnuri ce există si astăzi. Arhitectură  gării este inspirată de cea a Gării de Nord, având fațada principală fiind orientată către oraș, de-a lungul Căii Târgoviște, actuala Cale a Griviței.

 De asemnea, ar fi de menționat că, la începuturi, intrarea în gară se făcea prin intermediul unui spațiu de legătură ce avea o alee centrală numită „curtea călătorilor”.

 De-a lungul vremii, impetuoasa clădire a gării a fost martoră a numeroase evenimente istorice, începând cu anul 1877 când a primit vizita țarului Alexandru al II-lea al Rusiei, ori anul 1883 când trenul „Orient Express ” a oprit pentru prima dată aici. Popularitatea căilor ferate a făcut  ca gara să fie destul de repede gara neîncăpătoare, fapt pentru care  între anii 1895-1896, Gara de Nord a fost extinsă, fiind construită o nouă aripă, în care se afla și Salonul Regal, unde aveau loc primirile regale. În anul 1907, Gara de Nord a fost extinsă cu încă două linii, iar în perioada premergătoarea Primului Război Mondial au existat planuri pentru construirea unei Gări Centrale, în zona în care astăzi există clădirea Operei Române, însă acest proiect a fost abandonat din cauza izbucnirii războiului.          

   La începutul anilor 1930, Gara de Nord a fost din nou renovată și extinsă, căpătând în mare forma de astăzi, atunci fiind construit porticul susținut de cele șase coloane de mari dimensiuni, după proiectul realizat de Victor Stephănescu, unul dintre cei mai faimoși arhitecți ai României.

La jumătatea anilor ” 30,  gara este iarăși este modernizată și mărită, fiind efectuate mai multe lucrări , ocazie cu care este finalizat noul corp al gării care dispune de o fațadă monumentală, concepută într-o manieră neoclasică modernă. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Gara de Nord a fost ținta mai multor bombardamente fiind lovită de șase ori , însă după război fiind modernizată de mai multe ori, ocazie cu care liniile au fost electrificate, peroanele au fost lungite, iar sălile de așteptare au fost reamenajate.

Potrivit postării omagiale de pe pagina Lecția de istorie/Facebook, la sfârșitul  anilor ”80 s-a reușit evitarea demolării acestei gări , demolare propusă de către  Nicolae Ceaușescu, ce trebuia executată în anul 1992  și prin care plănuia să se construiască o nouă gară la marginea Capitalei. Chiar dacă în prezent, traficul a scăzut foarte mult, Gara de Nord din București rămâne cel mai important nod feroviar din România, iar clădirea gării este inclusă în Lista Monumentelor Istorice din România.

 La mulți ani! Să ne trăiești și să bucuri călătoriile, întâlnirile, revederile și viețile tuturor românilor ce îți trec și îți vor trece pragul…!

Foto: facebook.com/LectiaIstorie

Articolul Cel mai important nod feroviar din tara implineste azi 150 de ani! apare prima dată în Bucuresti Business – Despre afaceri. Zi de zi.

[ad_2]

Source link